Vi lever numera i en tid med förträffliga möjligheter att utveckla mjukvara. Att programmera mjukvara helt från grunden kan många gånger vara onödigt arbete. Varför återuppfinna hjulet? Emellertid kan det ibland finnas vissa praktiska och/eller rättsliga skäl att göra så mycket som möjligt själv.

Spelmotor

Vid utveckling av datorspel är det vanligt att använda sig av en kommersiell spelmotor som kan effektivisera arbetet och säkerställa att produkten blir buggfri. Två särskilt speciella spelmotorer som är värda att kika på presenteras här. De kräver inga expertkunskaper i datavetenskap eller programmering. Å andra sidan är det en klar fördel att behärska basala kunskaper och inte förlita sig helt på spelmotorn. Ett av det viktigaste är snarare att äga en kraftfull dator som kan handskas med tunga filer och renderingar.

Unity

Denna mångsidiga multiplattformsspelmotor är utvecklad av Unity Technologies och släpptes för första gången 2005. En vision med spelmotorn var att ”demokratisera” spelutveckling och göra det lättillgängligt för alla. För närvarande stödjer Unity spelutveckling för 25 olika plattformar, allt från Windows och macOS till Nintendo Switch och Playstation 4. Dessutom stödjer spelmotorn utveckling av såväl två- och tredimensionella spel som virtuell verklighet. Därutöver kan Unity även används inom arkitektur och filmskapande. Så gott som allt audiovisuellt är möjligt att skapa med Unity. Denna spelmotor är gratis så länge produkter gjorda med Unity ej överstiger 100 000 dollar i omsättning per år. Vid högre omsättning krävs ett köp av Unity Pro.

Unreal Engine

Epic Games står bakom den mäktiga spelmotorn Unreal Engine. Den är gratis att använda och brukar betraktas som en av de bästa spelmotorerna på grund av den fantastiska grafik den kan producera. Unreal Engine är svaret om målet är att skapa robusta 3D-produktioner eller spel. I Unreal Engine har bland annat Fortnite och Bioshock byggts i. Vid kommersiell användning betalas fem procent av bruttointäkter till Epic Games, under förutsättning att intäkterna överstiger 3000 dollar per kvartal.